MENU CLOSE

Bestellen

Bij mij in de klas wordt niet gepest

De klassen van Nederlandse kinderen zijn niet voor iedereen veilig en leuk. 1 Op de 10 kinderen ervaart stelselmatig pesten. Dit betekent dat ze stelselmatig en bewust gekwetst en gepijnigd worden door anderen. Als je gepest wordt, leer je minder goed en maak je minder (snel) vrienden. De gevolgen van pesten kunnen tot veertig na dato nog nadelig zijn voor het slachtoffer.

Pijnlijk voor het kind is wanneer dit gedrag niet wordt gezien. Nog pijnlijker is het als dit gedrag wel wordt gezien, maar er niet wordt gehandeld. Het kind gaat zichzelf dan in twijfel trekken en vraagt zich af of het negatieve gedrag verdiend is. Als de leerkracht al niets doet…

Van leraren wordt verwacht dat ze actief, adequaat en effectief optreden tegen pesten. De Wet sociale veiligheid verplicht dit iedere leraar zelfs. Maar hoe treed je effectief op tegen pesten binnen jouw Pestprotocol? Ervaring leert dat er nog niet overal voldoende ruimte wordt gegeven aan de ontwikkeling van leraren (in opleiding) omtrent pesten. Het onderwerp sociale veiligheid, pesten en de rol daarin als leraar verdient meer aandacht.

Pestpectief

Met Pestpectief bieden we een veilig leerplatform voor leraren. Daarin trainen we leraren op 4 kernelementen, om zo pesten terug te dringen. Binnen dit platform mag je fouten maken, verschillende aanpakken proberen en samenkomen om kennis, inzichten en visies rondom pesten te delen. Dit platform is pedagogisch onderbouwd en op aanvraag onder begeleiding van gedragsexpert Anton Horeweg.

1. Pesten aanpakken begint bij het observeren en weten te herkennen van pesten.

2. Vervolgens is het van belang dat je weet hoe je verschillende vormen van pesten aanpakt. Wat zijn de gevolgen van jouw aanpak? Wat zijn de gevolgen van niets doen? Ook niets doen is een keuze.

3. Erkennen van je visie, kennis en vaardigheden. Van jezelf, maar ook van je team. Ben jij een strenge leraar of zie je veel door de vingers? Wat zijn daar de gevolgen van? Je leert veel over jezelf door een reflectie over jouw belangen als leraar te maken. Daarnaast is het goed om stil te staan over wat je van je collega’s kunt leren. En wat leren zij van jou? Ga met elkaar in gesprek over lastige situaties, visies en handelswijzen als team. Door dat met elkaar af te spreken kom je samen tot een visie en mogelijke oplossingen. Zo spreek je samen als professionals af hoe jullie met pesten omgaan.

4. Maak je opgedane kennis en vaardigheden inzichtelijk met jouw persoonlijke actieplan. Daarin staan concrete toepassingen voor in het ‘echte’ klaslokaal straks. De training geeft je de ruimte om fouten te maken en te oefenen met verschillende stijlen. Als team gaan jullie na wat er op jullie school past. Na afloop weet je wat wel en niet werkt binnen jullie pestprotocol.

Ervaringen

Alfa Hardenberg "Pesten is een veelbesproken thema binnen onderwijs. Hoe signaleer je? Hoe ga je daar mee om? Voor onze Onderwijsassistent van groot belang om binnen een veilige situatie mee te kunnen oefenen. Via de site van Pestpectief kwamen we erachter dat ze een try-out aanbieden om hiermee in aanraking te komen. Studenten hebben het als bijzonder ervaren en het geeft nog meer bewustwording. Eén student zei: "De volgende stagedag ben ik heel bewust op een andere manier naar mijn leerlingen gaan kijken". De middag was een succes." Judith Hans - Docent Pedagogisch Werk - Alfa-college Hoornbeeck College Martin "Het was prachtig om op deze manier na te denken over pesten en het signaleren ervan. Van de studenten heb ik positieve verhalen terug gekregen. Er kwamen zelfs studenten naar me toe die vroegen wanneer zij deze les hadden. Het is dus goed bevallen. Studenten moeten dus nadenken over de reflectie en hiermee voorkom je dat studenten gaan leunen op elkaars antwoorden. De ranking van het probleemgedrag vond ik een mooie tool om persoonlijke inzichten te checken. Wat ervaart iemand als pesten? En hoe ziet de ander dat? Blijkbaar kunnen wij mensen, dit anders interpreteren. Nogmaals dank voor de ervaring en zeker welkom voor een volgende keer!!" Martin Polinder - Docent Welzijn - Hoornbeeck College Drenthe college "Het is voor studenten en leraren een fijne manier om het pesten aan de orde te stellen. Door de Vr brillen krijg je een andere werkelijkheid. Je kunt door de methode van pestpectief "pesten"op een andere manier bespreken. De werkelijkheid wordt zichtbaar gemaakt en je ziet hoeveel je niet ziet. Ook de bijgevoegde theoretische onderbouwing doet leren. Prettige begeleiding. Ik zou de training zeker aanraden." Karin Stoffers - Docent - Drenthe College De Bareel "Wij hebben gekozen voor de training van Pestpectief omdat ik vanuit mijn opleiding als gedragsspecialist in aanraking ben gekomen met deze training. De training sprak mij aan en ik wilde dit graag meenemen naar mijn team. De training was voor ons een leuke en leerzame ervaring." Vicky Bruns - Basisschool de Bareel Jan Boven Alfa College ‘Ik vond het zelf ook interessant om de verschillende perspectieven mee te maken. Als docent voor de klas hoorde ik niet alles, maar als student wel. Daardoor deed ik verrassende inzichten op. De methodiek van Pestpectief bewijst dat de groeiende roep om ander onderwijs klopt. De impact van deze training gaat mensen verrassen. De praktische methodiek en een professional die je helpt om jezelf onder de loep te nemen. Dat is een unieke manier om leuk en veilig te leren’ Jan Boven - Manager - Alfa college Pieter Grol, Friesland College "Wij hebben gekozen voor de training van Pestpectief omdat wij denken dat vr-technologie de toekomst heeft. Wij wilden graag kijken of dit ook daadwerkelijk zo was. Onze verwachting was vrij hoog, omdat wij al vaker met vr-brillen bezig zijn geweest, en dus al een idee hadden wat er mee kon. Toch oversteeg de training aan onze verwachtingen: De vr-omgeving was heel realistisch! Daarna zorgde de online training en de transfer dat het niet zomaar een spelletje was, maar dat er daadwerkelijk geleerd werd!" Pieter Grol - Docent - Friesland College Friesland College Ass 2Alfa College ‘Dankzij Pestpectief heb ik mezelf nogmaals onder de loep genomen en ben ik gaan nadenken over mijn gedrag. Welk gedrag toon ik in het klaslokaal en waar komt dat gedrag vandaan? Is mijn gedrag in het klaslokaal objectief genoeg? Dat zijn allemaal vragen die je jezelf stelt tijdens de training. Pestpectief werkte goed voor mijn zelfvertrouwen voor de klas. Het is fijn dat ik in een gecontroleerde wereld eerst kon proberen en fouten mocht maken. Na mijn handelingen gingen we als groep de diepte in, wat ik zeer waardevol vond’ Leerling - Onderwijsassistent - Alfa college Waalse school "Wat het meest is bijgebleven is dat de primaire reactie van de leerkracht op de pester ligt en minder op de gepeste. Daar moet meer focus op. De bevestiging dat pesten 'stiekem' gebeurd. Vooral het bewust worden van de situaties en het handelen van de leerkracht was erg relevant voor ons." M. Wijsbeek Adjunct-directeur - Waalse school Anneloes Alfa College ‘Ik zag dat mijn studenten ze erg enthousiast waren. Vooral ook verbijsterd over wanneer ze wel en niet handelen ten in vergelijking met elkaar. De daaropvolgende groepstraining hielp ook enorm, want de studenten waren open over pesten en toonden wederzijds respect naar elkaar. ‘De studenten in mijn klas zijn zich bewuster geworden van wat er allemaal bij pesten komt kijken. Er is meer openheid om pesten met elkaar te bespreken, het onderwerp is nu makkelijker bespreekbaar dan voorheen’. Anneloes Wolters - Docent - Alfa college Stop Pesten "Ik zou Pestpectief zeker aanraden. Het is een top product! Het laat in een notendop zien hoeveel er tegelijkertijd allemaal gebeurd waardoor subtiele signalen van pesten soms moeilijk waarneembaar zijn voor docenten. De combinatie met het lesdeel maken de inzichten compleet op een hele fijne wijze in je eigen VR experience." Patricia Bolwerk - Stop Pesten NU Jurre, Friesland College Een zeer leuke en leerzame ervaring gehad. `Ik heb meer geleerd omdat je echt in een situatie terecht komt en niet een voorbeeld uit het boek krijgt. Ik zou dit graag terug zien als tool voor basis-middelbare en MBO scholen en ik zou het als lesstof gaan gebruiken voor de opleiding van pabo en onderwijsassistenten. Jurre Knoops - Onderwijsassistent - Friesland College Friesland College

Prijzen

Maak een keuze uit één van de drie les pakketten.

Welke pakket past bij mij?

Call Now Button