Kennismaken met Andries Mellema
Blog door Pestpectief
De verhalenverteller van Pestpectief
Andries Mellema is achter de schermen degene die het verhaal van Pestpectief vertelt. Hij doet de marketing en is er voor verantwoordelijk dat de content op de online kanalen altijd aansluit bij wat de onderwijswereld vraagt. Normaal is hij zelf degene die de interviews afneemt, maar nu draaien we de rollen een keer om en vragen we Andries zelf het hemd van het lijf.
Andries Mellema
Hoi Andries, wie ben je en wat doe je voor Pestpectief?
Hoi, ik ben Andries Mellema, 31 jaar oud en ik kom uit Leeuwarden. Ik ben freelance content marketeer en werk een aantal uur in de maand voor Pestpectief. Als content marketeer ben ik er hoofdzakelijk verantwoordelijk voor dat ons verhaal wordt verteld aan de juiste mensen. Concreet wil dat zeggen dat we professionals in het onderwijs laten weten wat Pestpectief voor hen kan betekenen en dat het belangrijk is om iets te doen aan pestgedrag.
Hoe ben je bij Pestpectief terechtgekomen?
Ik kende Raiko al vanaf mijn opleiding, we hebben samen Communication & Multimedia Design gestudeerd in Leeuwarden. Raiko was toen al veel bezig met video en virtual reality en ik met marketing. Na onze studietijd zijn we bevriend gebleven en nadat ik mijn eigen bedrijf was begonnen, vroeg Raiko me op een gegeven moment om eens mee te sparren over de marketing van Pestpectief. Zo is toen het balletje gaan rollen en nu zit ik er alweer een tijdje bij.
Waarom vind jij de missie van Pestpectief belangrijk?
Ik ben zelf in mijn jeugd gelukkig nooit gepest, maar heb het wel om me heen zien gebeuren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar destijds weinig aandacht aan schonk en het liet gebeuren. Maar door de jaren heen ben ik toch wat meer de kant van het slachtoffer gaan zien en besefte ik me wat zoiets met iemand kan doen. Toen Raiko me vroeg om hem te helpen met het op de kaart zetten van Pestpectief klonk dat als een mooie kans om iets goeds te doen voor de wereld.
Hoe probeer je Pestpectief op de kaart te zetten?
Leuke vraag! Kijk, als eerste moet je duidelijk voor ogen hebben wat de meerwaarde is die we leveren. Voor ons is dat dat je via onze training echt realistisch in de praktijk kunt trainen. Daardoor train je vaardigheden die je dan direct in de klas kunt toepassen. Dat lukt je niet met een webinar of een boek, dat is de meerwaarde van Virtual Reality. Zodra je dat scherp hebt is de volgende stap om daar een goed verhaal omheen te bouwen en dat via verschillende kanalen naar buiten te brengen. Dat probeer je te doen op een manier die je doelgroep raakt en enthousiasmeert om met je in gesprek te gaan.
Hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste trends in het onderwijs en de veranderende landschappen van pestpreventie op scholen?
Op de hoogte blijven is op zich niet zo moeilijk, je moet er alleen tijd in steken. Er is een wereld aan informatie op het internet en daar maak ik graag gebruik van. Voor elk blog dat ik schrijf kijk ik bijvoorbeeld wat er aan nieuws, onderzoek en kennis beschikbaar is en dat verwerk ik dan in dat blog. De uitdaging daarmee is alleen wel dat er ook genoeg onzin op het internet staat. Dus je moet wel de juiste bronnen weten te vinden.
Naast het internet maak ik ook gebruik van de expertise van Raiko en Maarten, die allebei geregeld met onderwijsprofessionals om tafel zitten en dus weten wat er speelt. En ook hebben we heel veel aan de inbreng van Anton Horeweg, die veel input heeft geleverd voor de training en ook nog blogs voor ons schrijft.
Jouw meeste tijd zit dus in het schrijven van blogs. Waarom is dat belangrijk en wat hebben onderwijsprofessionals daar aan?
Pestgedrag is een ontzettend complex onderwerp. Er kunnen diverse redenen zijn waarom kinderen pesten en er zijn diverse manieren waarop ze dat doen. En meestal doen de kinderen het niet vol in het zicht van de leraar. Een bijkomend probleem is dat anti-pestprogramma’s zich vaak op de kinderen richten, maar niet op de rol van de leraar. Voor die leraar is pestgedrag daarom lastig te signaleren en is het vaak ook niet duidelijk wat hij of zij eraan kan doen.
Door regelmatig blogs te publiceren over het hoe en het waarom van pestgedrag willen we een stukje urgentie en kennis creëren bij onderwijsprofessionals. Als je namelijk weet dat het probleem speelt en hoe het zich manifesteert, dan kun je er wat aan doen. Daar gebruiken we dus het blog voor. En de vervolgstap is dan dat ze ons kunnen inschakelen om ze daarin te ondersteunen.
Als het doel van het blog voornamelijk is om kennis te delen, waarom dan dit interview?
Haha, scherp. Kijk, het primaire doel van het blog is om kennis te delen, maar tevens zijn er ook andere dingen belangrijk. Pestpectief is maar een klein bedrijf en mensen doen zaken met mensen. Daarom vinden we het belangrijk dat onze partners ook weten met wie ze zaken doen. Dat is de reden waarom we een interview met alle teamleden van Pestpectief online hebben staan. Dus niet alleen ik, maar ook Raiko en Maarten.
Hoe zorg je ervoor dat die blogs een hoog kennisniveau blijven halen?
Dat valt of staat met de bronnen die je gebruikt en met je eigen kennisniveau. Wij gebruiken onder meer wetenschappelijk onderzoek dat vanuit universiteiten wordt gepubliceerd. Dat gaat dan bijvoorbeeld over ontwikkelingspsychologie, sociale en culturele invloeden en hoe dat in relatie staat tot pestgedrag. Die artikelen zijn meestal niet echt gebruiksvriendelijk geschreven, maar bevatten wel een schat aan kennis op hoog niveau. Verder publiceert de overheid ook genoeg op de website van het ministerie van onderwijs en gelieerde instanties. En dan heb je nog organisaties zoals het Trimbos Instituut, waar ook genoeg te vinden is.
Het zijn vaak niet de meest toegankelijke en gebruiksvriendelijke bronnen, maar ze bevatten wel een schat aan kennis. Doordat je die kennis op hoog niveau tot je neemt wordt je eigen kennis ook weer hoger en zo schrijf je dus steeds betere blogs.
Dat zijn vooral theoretische bronnen. Pas je ook kennis in de praktijk toe?
Jazeker. Zoals ik al zei spar ik veel met Raiko en Maarten en zij zitten veel met onderwijsprofessionals om tafel. Sowieso laat ik mijn blogs altijd door hen lezen voor het gepubliceerd wordt, dus als er iets in staat dat niet klopt dan halen zij dat er wel uit. En met hen spar ik ook over de contentkalender, dus over wat we uberhaupt gaan publiceren. Zo zorgen we ervoor dat we alleen onderwerpen aansnijden die ook daadwerkelijk spelen in de praktijk. Anders zou het weinig zin hebben.
Schrijf je ook meer dan alleen op het blog?
Ja, ik heb ook de content voor de landingspagina’s op de website gemaakt. Die is vorig schooljaar vernieuwd en toen hebben we alle content ook direct op de schop genomen. Daarvoor heb ik de informatiestructuur, de layout en de customer journey bedacht. Ook heb ik alle teksten geschreven. Die pagina’s beheer ik nu nog steeds, dus als daarin wat aangepast moet worden doe ik dat. Verder zorg ik ervoor dat er regelmatig wat op de social media kanalen van Pestpectief verschijnt.
Was er ook een persoonlijke ervaring of die je toewijding aan het aanpakken van pestgedrag in de klas heeft versterkt?
Zoals ik al eerder zei heb ik zelf gelukkig nooit te maken gehad met pestgedrag, maar die documentaire over Marianne trof me enorm. Wat dat arme meisje doorgemaakt moet hebben en hoe ten einde raad ze geweest moet zijn, dat vond ik heel heftig. Natuurlijk is dat een extreem voorbeeld, maar het gaf voor mij duidelijk aan hoe belangrijk het is wat we hier proberen te doen.
Heb je zelf ook wat geleerd van je werk bij Pestpectief?
Absoluut. Ik schrijf veel en omdat een taal door de jaren heen evolueert moet je die vaardigheid dus blijven onderhouden. Mijn werk bij Pestpectief geeft me de gelegenheid om daarin bij te blijven. Daarnaast vond ik het project van de websitevernieuwing interessant en leerzaam, omdat ik van Pestpectief de verantwoordelijkheid kreeg over de complete content. Zo’n groot project met bijkomende migratie is voor elke marketeer een mooie showcase. Verder leer ik uiteraard ook inhoudelijk veel over pestgedrag, ontwikkelingspsychologie en hoe het onderwijs in elkaar zit.
Buiten jouw rol bij Pestpectief, wat zijn jouw hobby’s of interesses?
Nou, ik heb mijn eigen bedrijf waarmee ik bedrijven help met het creëren van content. Dat doe ik met behulp van psychologische technieken waardoor het effectiever wordt. Daarnaast werk ik als content marketeer bij Shimano, de wereldleider in fietsonderdelen. Een groot deel van mijn week bestaat dus uit content maken en verspreiden. In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met gezonde voeding en sport, zowel krachttraining als wielrennen. Er gaat niks boven een paar uurtjes stampen op de pedalen om je hoofd even leeg te maken.
Heb je nog een afsluiter die je aan onderwijsprofessionals wil meegeven?
Ik zou ze vooral willen uitnodigen om met ons in gesprek te gaan en de training eens een keer te proberen. Pestpectief is een bedrijf met een mooi en bewezen product, maar we blijven ook constant in ontwikkeling. Daar hebben we reacties uit het onderwijs voor nodig, dus kom maar op met jullie feedback.
Andries Mellema
Blog door