Kennismaken met Maarten Pool
Blog door Andries Mellema
De creatieve kracht achter Pestpectief
Maarten Pool is de creatieve geest achter Pestpectief. Hij is verantwoordelijk voor een groot deel van alles wat je ziet en doet in de training, van de gebruikerservaring tot en met de video’s. Hoog tijd om eens kennis te maken met Maarten, zijn rol en hoe hij bijdraagt aan de missie om onderwijzers te helpen bij het voorkomen en aanpakken van pestgedrag.
Maarten Pool
Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Maarten Pool, 33 jaar oud en werk al 5 jaar bij Pestpectief. Mijn werk bij Pestpectief bestaat vooral uit vormgeving, de gebruikerservaring, het schrijven van scripts en draaiboeken voor video-opnames. Daarbij gaat het om het in beeld brengen van pestsignalen. Ook heb ik meegewerkt aan het ontwerpen van de website en ben ik verantwoordelijk voor de gebruikerservaring van de trainingen. Samen met Raiko en Anton denk ik daarnaast strategisch mee over wat de trainingen moeten bevatten. Ik gooi mezelf graag in het diepe en wat ik dan qua kennis nodig heb, leer ik on the job. Dat is ook wel een beetje typisch voor hoe ik bij Pestpectief ben gegroeid.
Hoe ben je bij Pestpectief terechtgekomen?
Toen ik nog moest afstuderen, was ik al bevriend met Raiko. Raiko was destijds al begonnen met Pestpectief en toen ik zag hoeveel potentieel het had, besloot ik mee te doen. Ik ben eerst op vriendschappelijke basis als klankbord begonnen, maar in een periode van 2 tot 3 maanden ben ik steeds meer betrokken geraakt. Wat me ook aansprak was het gebruik van virtual reality. Dit was voor mij geen gimmick maar een echte toegevoegde waarde om cursisten situaties te laten ervaren zonder negatieve gevolgen voor leraar of leerlingen.
Jij bent dus voor een groot deel verantwoordelijk voor wat cursisten zien en doen. Hoe heb je die gebruikerservaring van Pestpectief ontwikkeld?
Met een achtergrond als 3D/film designer had ik eerst nog geen ervaring met VR, maar wel met webdesign. Voor het ontwerpen van de gebruikersinterface van Pestpectief, heb ik veel onderzoek gedaan naar hoe Google dingen doet. Hieruit heb ik bijvoorbeeld geleerd dat menu-items onderaan moeten zitten en dat alles duidelijk in een oogopslag moet zijn. Omdat VR voor veel mensen nog nieuw is, wilde ik het zo simpel mogelijk houden. Dit bleek na een aantal trainingen een goede keuze te zijn en daar ben ik mee doorgegaan.
Hoe zorg je ervoor dat de training blijft aansluiten bij de vraag van het onderwijs?
We houden nauw contact met betrokkenen uit de sector. Voor verschillende onderdelen die wij hebben ontwikkeld hebben we met focusgroepen gewerkt uit het werkveld. Daarnaast kom ik zelf ook uit een onderwijs gezin. Mijn vader is zijn hele leven leraar geweest, mijn broer is leraar op het voortgezet speciaal onderwijs, mijn oudste zus werkt parttime in speciaal basisonderwijs en mijn broertje is recent afgestudeerd en geeft nu ook les op een basisschool. Naast de focusgroepen overleg ik vaak met hen over Pestpectief en heb ze betrokken bij het schrijven van scripts. Dit is een makkelijke en laagdrempelige manier om prototypes te testen en feedback te krijgen vanuit het onderwijs. Zo weten we zeker dat we de juiste keuzes maken.
Kun je daar een voorbeeld van geven?
Als ik bijvoorbeeld een concreet pestsignaal in beeld wil brengen dan vraag ik aan mijn broers of mijn zus of die situatie ook zo gebeurt in de klas of dat het alleen mijn beeld is van pesten. We laten ook diverse prototypes zien en vragen naar hun behoeftes omtrent klassenmanagement of het omgaan met pestgedrag.
We hebben bijvoorbeeld gewerkt aan een discussiemodel, maar dit was in eerste instantie te chaotisch en we kwamen pas laat tot de kern. Mijn broers hebben me hier tips in gegeven over hoe je een groep energie en focus laat houden, zoals door een duidelijke structuur te gebruiken. Dit hebben we recent toegepast in onze trainingen.
Hoe ervaar je de samenwerking met Raiko Olde Boerrigter?
Raiko en ik kunnen soms anders denken over dingen en we kunnen lang over dingen nadenken. Soms leidt dat tot discussies, maar ik denk dat dit juist de reden is waarom we zo’n goede samenwerking hebben. Ik beschouw hem als een van mijn beste vrienden. Het feit dat we professioneel kunnen botsen, leidt juist tot goede dingen. Er is altijd een gezonde en goede spanning geweest. Zo spreken we graag eens af in het weekend om wat leuks te doen en daarna kunnen we weer vol gas geven op maandag. Zonder wrijving geen glans, zegt men dan.
Maarten en Raiko tijdens een try-out
Waarom is het onderwerp ‘pestgedrag’ belangrijk voor jou?
Gelukkig ben ik zelf nooit gepest, maar ik ken genoeg verhalen waarin jongeren gepest werden en niet welkom waren. Soms hebben ze door het pesten zelfs een einde aan hun leven gemaakt. Naarmate de jaren zijn gevorderd, zie ik steeds meer in dat hier iets aan gedaan moet worden. Leerlingen en leraren hebben te weinig zicht op de impact van pestgedrag en daarom wil ik mijn steentje bijdragen aan het verbeteren van dit bewustzijn.
Hoe zie je de impact die je maakt?
Onze insteek is echt iets unieks, het combineert de levensechtheid van VR met het leerzame van klassikale reflectie en discussie. Dit staat nog los van het hele maatschappelijke aspect, want daarmee leveren we echt wat goeds. We vullen een gat in wat echt gevuld moet worden. Elk gepest kind is er een te veel en aan het verbeteren daarvan draag ik graag mijn steentje aan bij.
Wat doet die impact met jou?
Dat geeft me een erg goed gevoel. We hebben meerdere keren feedback gekregen van scholen en studenten, waaruit bleek dat mensen die eerst geen zin hadden om naar school te gaan, na de training met grote ogen keken. Ze hadden inzicht gekregen in hun eigen handelingen en reflecteren hier ook goed op. Ook tijdens terugkomdagen zagen we dat cursisten na de training echt anders voor de klas stonden en meer inzicht hadden. Dat maakt het voor ons de moeite waard en motiveert ons om door te gaan.
Waar ben je het meest trots op?
Ik ben het meest trots op de rol die Pestpectief speelt in de aandacht voor pesten en hoe we daar gekomen zijn. Wij hebben met veel bloed, zweet en tranen een eigen product ontwikkeld, zonder de hulp van grote financierders. Het is mooi dat we al resultaten zien en dat twee jongens uit Groningen dit hebben bereikt.
Wat heb je er zelf van geleerd?
Door te werken bij Pestpectief heb ik veel geleerd over bedrijfsmatige zaken. Zoals hoe je een product op de markt moet zetten en hoe je moet werken met verschillende invalshoeken, zoals leraren, leerlingen, directeuren en gedragsspecialisten. Ook heb ik veel geleerd over marketing, branding en sales.
Waar hou je je naast Pestpectief mee bezig?
Naast mijn werk bij Pestpectief ben ik graag creatief bezig. Tijdens mijn HBO-studie heb ik mijn eigen studie ingevuld, waarbij ik ben begonnen als grafisch vormgever, maar ik ben ook veel met video bezig geweest.Tijdens deze studie heb ik ook veel interesse gekregen in motion graphics en special effects. Daarnaast heb ik ook veel muziek gemaakt. Tijdens een stage bij een videoproductiebedrijf ben ik in aanraking gekomen met 3D design en ben ik hier erg in geïnteresseerd geraakt. Met mijn afstuderen heb ik een eigen nummer met een 3D videoclip gemaakt.
In mijn vrije tijd hou ik van muziek maken, designen, gamen, reizen en afspreken met vrienden. Ik maak veel instrumentale instrumental/jazz/funk muziek. Dit is vooral experimenteel en niet gebonden aan een genre. Ik hou ervan om dingen te maken die nog niet bestaan. Ik maak de muziek waar ik zin in heb en zie wel wat er uitkomt.
Heb je nog een afsluiter die je aan onderwijsprofessionals wilt meegeven?
Durf alsjeblieft een keer de stap te nemen om met VR aan de slag te gaan. Open je geest voor nieuwe technieken en maak je bewust van het feit dat pestgedrag ook bij jou in de school voorkomt. Ook al denk je dat het niet zo is. Onderzoek wijst uit dat pestgedrag veel verder verspreid is dan men vaak denkt.
Maarten Pool
Blog door