Ons doel

In Nederland wordt op dit moment 1 op de 10 kinderen in het basisonderwijs gepest. Pesten op de basisschool leidt tot nare effecten bij de gepeste, die tot wel veertig jaar kunnen blijven.

VR-tegen-pesten

Missie

Het is onze missie om aankomende leraren optimaal voor te bereiden op pestgedrag in en rondom het klaslokaal. Dit doen wij door ervaringsgericht leren aan te bieden, door middel van Virtual Reality. Zo oefen jij als (aanstaande) leraar in een gecontroleerde omgeving, waar je fouten mag maken. Ook leer je snel situaties herkennen, erkennen en omgaan met pesten, zonder negatieve gevolgen voor échte kinderen. Nog voordat je elke dag voor de klas staat creëer je bewustzijn van je eigen handelen. Daarnaast ontwikkel je zelfvertrouwen in jouw vermogen om pesten adequaat aan te pakken.

Visie

Onze visie is dat wij elke leraar kunnen professionaliseren met concrete kennis en vaardigheden waar hij of zij behoefte aan heeft. Uiteindelijk is het natuurlijk de klas en de kinderen die deze behoefte hebben. Huidige kennis en vaardigheden wordt getoetst binnen Pestpectief. Zie je bijvoorbeeld sociale buitensluiting over het hoofd, weet je niet goed om te gaan met meidenvenijn of heb je moeite met lastige oudergesprekken. Pestpectief geeft gerichte trainingen in de aspecten waarin jij jezelf nog in kan verbeteren. Door alle informatie van gebruikers te bundelen kunnen wij op voorhand voorspellen en meten wat de Nederlandse klassen veiliger maakt, welke algemene kennis er misschien wel mist tijdens opleidingen en wat al wel goed gaat. De put dempen voordat het kalf verdronken is.

Ervaar-het-nieuwe-leren

Over ons

Pestpectief is ontstaan in 2017. Vanaf de eerste dag waren de reacties op het concept zeer lovend en werd de potentie erkend door veel scholen en opleidingen.

Gedurende de ontwikkeling van het product is met deze scholen en opleidingen ten alle tijden nauw contact gehouden om ervoor te zorgen dat het goed aansluit bij de wensen en bevindingen van de doelgroep, de mensen in het onderwijs.

Tijdens de ontwikkeling heeft Pestpectief de handen ineengeslagen met Anton Horeweg, gedragsspecialist, leerkracht en auteur. Anton voorziet de training van pedagogische onderbouwing vanuit zijn verschillende studies en ervaringen uit het onderwijs.

Ondertussen is Pestpectief ingezet in verschillende basisscholen verspreid over Nederland en is het opgenomen in het curriculum van onderwijsassistenten van het Alfa-college in Groningen. Hiermee zijn de eerste belangrijke stappen gezet naar het veranderen van het huidige school systeem en het leveren van een veilig leerklimaat aan onze kinderen.

Raiko Pestpectief

Raiko Olde Boerrigter

Mijn naam is Raiko Olde Boerrigter. Ik woon samen met mijn vriendin en kat Basta in het mooie Groningen. In mijn vrije tijd sport ik graag en ben daarnaast vrijwilliger bij  Kans050.

Ik ben in 2017 begonnen met Pestpectief tijdens mijn scriptie. Wat kan ik doen met nieuwe technieken zoals 360 graden video en Virtual reality om de wereld een stukje leuker of makkelijker te maken. Welke bijdrage kan ik leveren? Wat is op dit moment lastig? Al snel zat ik te denken overval- of agressie trainingen. Toen schoot mij een beeld door mijn hoofd van het nieuws, een jong persoon die zichzelf van het leven ontnomen heeft vanwege pesterijen. Zelf heb ik ook ondervonden hoe verschrikkelijk het is om gepest te worden, hoewel ik vroeger ook wel een beetje een pestkop. En ken dus hierin beide kanten. Ook in mijn nabije omgeving heb ik meegemaakt welke heftige littekens pesten achterlaat. Pestpectief werd goed ontvangen in de onderwijs wereld en vanaf die dag ben ik er op gebrand om met Pestpectief de wereld een stukje beter te maken.

maarten pestpectief

Maarten Pool

Ik ben Maarten Pool, opgegroeid in een gezin vol onderwijzers. Broers, zussen en ouders die allen werkzaam zijn (geweest) als docent.

Door mijn interesse in video, vormgeving en concepting heb ik ervoor gekozen om een opleiding ‘Communication & Multimediadesign’ te volgen op het NHL in Leeuwarden. Tijdens deze opleiding heb ik samen met Raiko een aantal projecten gevolgd. Hier werd al snel duidelijk dat er een goede dynamiek is tussen ons, op zowel professioneel als vriendschappelijk niveau. Deze dynamiek zorgde er in het eind van 2017 dan ook toe dat wij de handen ineen hebben geslagen om samen aan Pestpectief te gaan werken. Wat ik tot op de dag van vandaag met erg veel plezier doe.Samen iets ontwikkelen wat nog niet bestaat, ‘echte uitvinders’ zoals ik mijzelf vroeger zou hebben omschreven.En nu is het natuurlijk supergaaf is om zelf iets te ontwikkelen, maar hetgeen wat wij ontwikkelen maakt ook nog echt een verschil voor de cursisten, het heeft echt waarde.Wanneer wij een training hebben gegeven, en je ziet de verwonderde gezichten van de cursisten door de mogelijkheden in inzichten die de training met zich meebrengt. Dit vind ik fantastisch om te zien. Het opent letterlijk en figuurlijk een nieuwe blik bij de gebruikers.Wanneer een oud cursist na een aantal weken tijd na de training bij je komt en je vertelt dat ze nu met meer zelfvertrouwen voor de klas staat. Dan weet je dat je het goed doet!

Anton Horeweg Pestpectief

Anton Horeweg

Anton Horeweg is gedragsspecialist (M SEN) en vijfendertig jaar leraar in het basisonderwijs. Hij is auteur van diverse onderwijs boeken, waaronder Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs en De traumasensitieve school. Zijn boeken zijn verplicht bij een groot aantal opleidingen. Ook is hij auteur van de website gedragsproblemenindeklas. ‘Aanpak en voorkomen van pesten is zeer belangrijk. Daarom heb ik meegewerkt aan de inhoudelijke kant van deze training.’‘Als onderwijstrainer zie ik het belang van het gebruik van Virtual Reality. Je kunt nu onder begeleiding oefenen in een ‘echte’ klas!’

Wil je nog meer weten?

Call Now Button